Santa Gross

Julian Santamaria, noto come Santa Gross, è un illustratore e artista di strada colombiano. Da oltre 7 anni si occupa di illustrazione e pittura per strada. Ha uno stile distintintivo derivato dall’uso di colori piatti che creano volumi arricchiti da sfumature contrastanti e da una trama di mezzitoni simile alla serigrafia, che combinata con la sua illustrazione e le sue capacità compositive, raggiunge uno stile particolare di muralismo anche su grandi formati; ha creato murales sia su commissioni private che per noti marchi.


Julian Santamaria, known as Santa Gross, is a Colombian illustrator and street artist. He’s been working on illustration and painting on the streets for over 7 years. He has a distinctive style derived from the use of flat colors that create volumes enriched by contrasting shades and a halftone texture similar to screen printing which, combined with his illustration and compositional skills, achieves a particular style of muralism on large formats. Santa has created murals for both private commissions as well as well-known brands.

"Ancient bird from an Ancient civilization" 

occidentale, meglio cono-sciuto come “il pollo sultano”, uno dei pochi uccelli non consumati dai romani perché era considerato un uccello nobile, pertanto veniva curato e tenuto come animale domestico. Le fiamme rappresen-tano sia la distruzione che la resurrezione della città in seguito all’eruzione del 79 d.C. Le perle nel becco dell’uccello illustrano un dettaglio di un mosaico scoperto nella Casa del Fauno di Pompei. Possiamo individuare nella collana un riferimento dell’artista all’antica cultura indigena “Musica” ormai scomparsa in Colombia, suo paese natale.


This artwork was inspired by the western swamphen, also known as the “sultana bird,” one of the only birds not consumed by the Ro-mans, being regarded as a noble bird that was cared for and kept as a pet. The fire portrays both the destruction as well as the resurrec-tion of the city following the erup-tion in 79 AD. The pearls in the bird’s beak depicts a detail from an ancient mosaic discovered in Pom-peii’s House of the Faun. As an added detail, we can observe the necklace, which symbolises a link to the ancient missing “Musica”, an indigenous culture in Colombia, the artist’s native country.